In gesprek met Hans

Terug naar overzicht

Hans en Care Force

“Wij zetten de mens centraal. Altijd”

Voor zowel kandidaten als opdrachtgevers is Hans Klaassen een bekend gezicht. Als accountmanager steekt hij al zijn energie in het matchen van ambitieuze medische professionals met hoogwaardige zorginstellingen. “Alléén door echt te levelen met kandidaten maken we succesvolle plaatsingen mogelijk. Een plaatsing is succesvol als er sprake is van een lange termijn commitment en opdrachtgever en kandidaat dienen tevreden te zijn.”

Wat sprak jou in eerste instantie het meeste aan binnen Care Force? “Het internationale karakter van de business. Opdrachtgevers in Nederland en België, kandidaten van over de hele wereld. Je kunt iedereen tegenover je krijgen, uit ieder denkbaar land. Dat vind ik echt geweldig. Reizen zit in mijn bloed. Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot verschillende culturen. Een andere denkwijze, een andere ambitie, een andere achtergrond. Spannend!”

Wat doe je precies binnen Care Force? “Ik werk als accountmanager. Onze recruiters doen de search en eerste screening, daarna volgt een gesprek met mij. In een uitgebreid intakegesprek, bespreek ik onze vacatures met kandidaten en onderzoek of er een match in het verschiet ligt. Op basis van deze gesprekken maak ik een uitgebreid profiel aan van de kandidaat voor onze opdrachtgevers. Als daar enthousiast op wordt gereageerd, organiseer ik een kennismakingsgesprek, bij voorkeur op locatie, waarbij ik eventueel als tolk fungeer. Als dat allemaal goed verloopt, bespreken we de arbeidsvoorwaarden en plannen we daarna een meeloopdag in, waarin de kandidaat zijn of haar nieuwe collega’s en werkomgeving leert kennen. Na een zorgvuldige evaluatie van alle stappen en gesprekken, kunnen we alle vereisten rondmaken en het contract tekenen.”

"Wat ons uniek maakt, is dat onze kandidaten in 25 weken op B2+ niveau zitten."

Na de kennismaking moeten kandidaten eerst een intensieve taalcursus volgen. “Ja, ook dat is een uitdaging en in enkele gevallen een dealbreaker. Je zou misschien denken: als de deal is beklonken, zit mijn taak erop. Maar daarna begint het pas. We moeten ervoor zorgen dat kandidaten in hun eigen land starten met een online taalcursus van 8 weken, daar een bepaald niveau halen en vervolgens ook in Nederland de klassikale cursus van 18 weken succesvol afronden. In die tijd zijn er verschillende factoren die voor uitval kunnen zorgen.

Als je als zorgverlener in Nederland wil werken, heb je een BIG registratie nodig. En om die te krijgen, moeten onze kandidaten slagen voor de Taaltoets Nederlands. Wat ons uniek maakt, is dat onze kandidaten in 25 weken op B2+ niveau zitten. Dat is hard werken voor kandidaten. Het draait dus zeker niet alleen om je medische kennis, het traject vraagt net zo goed om ambitie, veerkracht, doorzettingsvermogen, drive en vastberadenheid.”

Opdrachtgevers moeten na het tekenen van een contract 6 maanden wachten op hun kandidaat. Is dat geen struikelblok? “Helemaal niet. We bieden organisaties een unieke oplossing voor een groot en groeiend probleem: een tekort aan medisch specialisten. Onze opdrachtgevers hebben jarenlang geprobeerd om deze mensen in Nederland of België te kunnen vinden. Het blijkt gewoon onmogelijk. In die wetenschap is 6 maanden wachten natuurlijk veel beter dan helemaal geen nieuwe werknemer.”

Hoe ontstijgt Care Force daarin het niveau van andere recruitmentbureaus? “Wij zetten de mens centraal. Altijd. Recruitment is mensenwerk. We hebben een scherp oog voor detail en nemen ruim de tijd om de wensen van onze hoogwaardige opdrachtgevers te matchen met de persoonlijke ambities en drijfveren van kandidaten. We luisteren aandachtig, duiken diep in de individuele behoeften van kandidaten en schrijven zeer uitgebreide profielen voor onze opdrachtgevers. Wij zijn vastberaden om waarde toe te voegen in een multiculturele markt. Daarom hebben we zelf ook een multicultureel team samengesteld. Alleen door echt te levelen met een kandidaat maken we een succesvolle plaatsing mogelijk.”

"De hoge kwaliteit van leven wordt vaak genoemd als reden om deze stap te zetten"

Terug naar die kandidaat. Hoe overtuig je hen ervan in Nederland of België te werken en te wonen? “Dat is best eenvoudig. De gezondheidszorg ligt hier op het allerhoogste niveau. Iedereen heeft recht op gelijke zorg en er is aandacht voor preventie. Dat is een duidelijk en prettig uitgangspunt voor internationale (tand)artsen. Je kunt je focussen op je specialisme en wordt beoordeeld op je specialisme. Maar er is veel meer dan dat. Je werkt in multidisciplinaire teams met andere specialisten en verpleegkundigen. Met heldere onderlinge communicatie en efficiënte rapportages. En natuurlijk zijn de arbeidsvoorwaarden vaak beter dan in het land van herkomst en is er ruimte voor onderzoek en doorontwikkeling. Ook de hoge kwaliteit van leven wordt vaak genoemd als reden om deze stap te zetten. We leven in een land waar mensen open-minded zijn, geïnteresseerd zijn in verschillende culturen, er veel expatverenigingen zijn en het onderwijs en de opvang voor kinderen goed en vaak gratis is. Bovendien: waar je ook komt te werken, de kans is groot dat je veel collega’s ontmoet die in soortgelijke situaties zitten.”

Een dankbare baan. Waar haal je de meeste voldoening uit? “Werken met deze hoogopgeleide beroepsgroep. De mensen die ik ontmoet zijn vaak intelligent en breed geïnteresseerd. Ze houden van martial arts, yoga, golfen graag of bezoeken musea. Los van de vakinhoudelijke sollicitatie is er dus genoeg om over te praten. Kandidaten hebben vaak ook een goed gevoel voor humor en schromen het stellen van kritische vragen niet. Ze waarderen echt de moeite die je in hun loopbaan stopt. Ze zien je niet als de man die alleen maar dingen regelt, het is veel meer dan dat. Een waardevolle en betekenisvolle relatie. Daar gaat het om.”

   Vragen?
"Wij zetten de mens centraal. Altijd!"
Heeft u een vraag?